800 213 213

Žádost o informaci ze dne 4. 3. 2025

Žadatel se na RBP obrátil s žádostí o poskytnutí informací týkajících se agendy smluvních vztahů. RBP sdělila následující:

1. Jaká kritéria Vaše zdravotní pojišťovna uplatňuje při rozhodování o uzavření nové smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb?

RBP, zdravotní pojišťovna se při posuzování žádostí o uzavření/rozšíření smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb (dále jen „Smlouva“) řídí platnými akty řízení (směrnice, metodické pokyny). Žádosti či rozšíření o Smlouvu v oblastech kde má RBP vysoký podíl pojištěnců tj. v Moravskoslezském kraji a Zlínském kraji vyjma odborností primární péče podléhají schválení komise pro smluvní vztahy, která zasedá pravidelně na konci kalendářního měsíce daného roku. Při rozhodování se posuzují kritéria:

-           doložení výběrového řízení s doporučujícím stanoviskem,

-           hlasování RBP na VŘ

-           uzavření smlouvy s VZP nebo jinou dominantní zdravotní pojišťovnou v oblasti působení PZS (konkurenční nevýhoda),

-           počet žádosti o zajištění dostupnosti péče v oblasti, kde Poskytovatel zdravotních služeb (dále jen „PZS“) žádá o uzavření/rozšíření smlouvy,

-           pojištěnec v péči,

-           splnění odborné způsobilosti

-           souběh úvazků s jinými PZS, zda nositel výkonů nepřekračuje max. úvazek 1,2 v rámci všech IČO,

-           PZS splňuje ordinační hodiny odpovídající požadovanému úvazku,

-           věk 60+ PZS v okrese, kde PZS žádá o uzavření/rozšíření smlouvy,

-           referenční ukazatele ekonomického dopadu,

-           PZS žádá o uzavření smlouvy v okrese se sníženou, nedostatečnou nebo zajištěnou dostupnosti péče,

-           důchodový věk lékařů v předloženém personálním obsazení.

2. Jakým způsobem jsou jednotlivá kritéria vážena a jaký mají vliv na rozhodovací proces?

Komise pro smluvní vztahy rozhoduje v zájmu potřebnosti a účelnosti poskytovaných zdravotních služeb v závislosti na počtu pojištěnců RBP v daném regionu, ke smluvní síti PZS v daném oboru a území v návaznosti na počet registrovaných pojištěnců v daném oblasti, k personálnímu obsazení, odborné specializované způsobilosti nositelů výkonů k jeho celkovým úvazků a souběhu zaměstnání a předcházejícímu zaměstnání, ke stanovisku dominantních ZP.

S ohledem na uvedené nelze tak říci, že by některé kritérium mělo vyšší váhu, žádost je vždy posuzovaná jednotlivě s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem.

3. Existují kvantifikovatelné limity či ukazatele, které musí poskytovatel zdravotních služeb splnit (např. minimální počet pacientů, rozsah poskytovaných služeb, personální či technické požadavky)?

Nepodkročitelným požadavkem pro uzavření/rozšíření Smlouvy je dle § 52 odst. 2  zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, v platném znění, kladné stanovisko z výběrového řízení z příslušného krajského úřadu nebo Magistrátu hlavního města Prahy pro poskytovatele nelůžkové péče a pro poskytovatele lůžkové péče z MZ ČR. Další podmínkou je splnění odborné specializované způsobilosti nositelů výkonů, nepřekročení maximálního úvazku 1,2 u všech zaměstnavatelů a splnění minimálního úvazku 0,2 nositele výkonu

4. Jaké jsou podmínky pro rozšíření již existující smlouvy o další zdravotní služby nebo nové odbornosti?

RBP přistupuje k žádosti o rozšíření smlouvy obdobě jako k žádosti o uzavření nové smlouvy, a proto odkazujeme na přechozí body.

5. Jakým způsobem Vaše zdravotní pojišťovna vyhodnocuje potřebnost uzavření nové smlouvy s poskytovatelem v určitém regionu? Jaká data či analýzy jsou v tomto procesu využívány?

RBP při uzavření/rozšíření smlouvy posuzuje počet žádostí pojištěnců o zajištění dostupnosti péče v dané oblasti v kontextu se zásadami efektivního, účelného a hospodárného nakládání s veřejnými prostředky, které jsou ve správě RBP v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

6. Jakým způsobem je možné podat žádost o uzavření smlouvy a jaké dokumenty je třeba k této žádosti doložit?

Žádost o uzavření Smlouvy je možné podat prostřednictvím datové schránky, poštovní služby, my213, emailem na adresu rbp@rbp213.cz , veškeré žádosti jsou na RBP elektronicky evidovány.

K žádosti je potřeba doložit:

-           kopie zřizovací listiny (statutu) schválené zřizovatelem Poskytovatele,

-           kopie rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb dle § 19 zákona č. 372/2011 Sb.,

-           kopie výpisu z obchodního rejstříku, pokud je v něm Poskytovatel zapsán,

-           kopie dokladu o absolvování a výsledku výběrového řízení

-           kopie smlouvy o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou občanům v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb uzavřená s pojišťovnou vykonávající činnost na území ČR,

-           požadovaný rozsah úvazku, seznam míst provozování spolu s uvedením odbornosti,

-           informativní přehled nositelů výkonů (personální obsazení, rodné číslo, kvalifikace apod.) podle stavu ke dni podpisu Smlouvy,

-           informativní přehled týdenní ordinační doby Poskytovatele podle stavu ke dni podpisu Smlouvy,

-           informativní přehled nositelů výkonů (personální obsazení, rodné číslo, kvalifikace apod.) podle stavu ke dni podpisu Smlouvy,

-           doklad o přidělení IČ a IČZ Poskytovatele

-           doklad o bankovním spojení

V zájmu zjednodušení agendy pro uzavírání smluvních vztahů RBP upřednostňuje Přílohu č. 2 Smlouvy (rozsah výkonů, personální obsazení a přístrojová technika) sjednanou v režimu on-line prostřednictvím elektronické Přílohy č 2 na Portálu ZP. Tato administrace umožňuje vůči všem zdravotním pojišťovnám, které působí v Portálu ZP, jednotnou elektronickou správu Přílohy č. 2, včetně navazujících digitalizovaných dokumentů (scany různých dokumentů, osvědčení, atestů apod.) při dodržení všech obvyklých schvalovacích postupů. Veškeré informace PZS nalezne na www.portalzp.cz, v menu Jak se stát uživatelem PZP.

7. Jaké jsou nejčastější důvody zamítnutí žádosti o smlouvu s poskytovatelem zdravotních služeb?

Nejčastější důvody zamítnutí žádosti, že RBP neeviduje žádné požadavky pojištěnců na zajištění péče v daném oboru a místě, jedná se o nákladnou péči, síť pokryta na počet pojištěnců v dané oblasti a oboru péče, uvedení pracovníci jsou přetížení, souběh s HOS, není uzavřená smlouva s žádnou dominantní ZP v oblasti, v souladu s nedoporučujícím vyjádřením revizního lékaře – PZS nesplňuje podmínky.

8. Jaké jsou možnosti přezkumu rozhodnutí Vaší zdravotní pojišťovny v případě zamítnutí žádosti o smlouvu?

V případě zamítnutí žádosti se může PZS opakovaně odvolat a jeho odvolání bude znovu projednáváno v komisi pro smluvní vztahy RBP, která vyhodnocuje, zda se od minulé projednávané žádosti změnily nějaké podmínky pro uzavření/rozšíření smluvního vztahu.