Povinný subjekt RBP
Poskytování informací obecně
V souladu s § 2 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím v platném znění a ve smyslu pozdějších předpisů, jsou povinnými subjekty, které mají povinnost dle tohoto zákona poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, státní orgány, orgány územní samosprávy a ty subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu jejich rozhodovací pravomoci.
RBP, zdravotní pojišťovna rozhoduje pouze v oblasti, kde rozhoduje jako orgán veřejné správy, tj. podle § 53 zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění v platném znění. Z uvedeného vyplývá, že povinnost poskytovat informace se RBP týká pouze v omezeném rozsahu.
Struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu dle zákona č. 106/1999 Sb. a Přílohy č. 1 vyhlášky č. 442/2006 Sb. a postup při jejich vyřizování
Přehled nejdůležitějších předpisů:
Při poskytování informací je postup RBP vázán těmito právními předpisy:
- zák. č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách v platném znění,
- zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění v platném znění,
- zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění v platném znění,
- zák. č. 500/2004 Sb., o správním řízení,
- zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
- zák. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.
RBP je povinna poskytnout informace ve věcech týkajících se jejího rozhodování o:
- přirážkách k pojistnému,
- pokutách,
- pravděpodobné výši pojistného,
- sporných případech placení pojistného, penále, vrácení přeplatku na pojistném a snížení záloh na pojistné.
Shora vyjmenovaný okruh informací může RBP poskytnout s ohledem na ochranu osobních údajů pouze žadateli, jehož se tyto informace týkají na základě ověření totožnosti, případně pokud se týkají jeho rodinného příslušníka, jedná-li jako jeho zákonný zástupce nebo na základě ověřené plné moci. Další poskytnuté informace mohou být obecného rázu, které neobsahují osobní a jiné chráněné údaje.
Při poskytování informací podle zák. č. 106/1999 Sb. neposkytuje RBP informace:
- podle § 8 o osobnosti a soukromí fyzických osob,
- podle § 9 informace označené za obchodní tajemství,
- podle § 10 informace o majetkových poměrech osoby, která není povinným subjektem, získaných na základě zákonů o daních, poplatcích, penzijním nebo zdravotním pojištění anebo sociálním zabezpečení,
- dále podle § 11 lze omezit poskytnutí informace, které se vztahují výlučně k vnitřním a personálním předpisům RBP,
- jestliže by byla porušena ochrana duševního vlastnictví,
- o probíhajícím trestním řízení,
- RBP dále nesdělí údaje, které jsou chráněny zákonem uloženou povinností zachovávat mlčenlivost.
1. Název | RBP, zdravotní pojišťovna |
2. Důvod a způsob založení | RBP,zdravotní pojišťovna je samostatným právním subjektem vzniklým dle vůle zakladatelů způsobem uvedeným v zákoně č.280/1992 Sb. Podrobnosti o vzniku pojišťovny a předmětu její činnosti naleznete na stránkách Obchodního rejstříku. |
3. Organizační struktura | Detail |
4. Kontaktní spojení | Detail |
4.1. Kontaktní poštovní adresa | RBP, zdravotní pojišťovna, Michálkovická 967/108, Slezská Ostrava, 710 00 Ostrava |
4.2. Fakturační adresa | RBP, zdravotní pojišťovna, Michálkovická 967/108, Slezská Ostrava, 710 00 Ostrava |
4.3. Adresa úřadovny pro osobní návštěvu | Detail |
4.4. Úřední hodiny | Detail |
4.5. Telefonní čísla | Detail |
4.6. Čísla faxu | Detail |
4.7. Internetová adresa | www.rbp213.cz |
4.8. Adresa e-podatelny | Detail |
4.9. Další elektronické adresy | rbp@rbp213.cz, sekr-red@rbp213.cz |
4.10. Adresa datové schránky | edyadmh |
5. Platby lze poukázat | Detail |
6. IČ | 476 73 036 |
7. DIČ | CZ47673036 |
8. Dokumenty | |
8.1. Seznamy hlavních dokumentů | Základními dokumenty jsou: Zdravotně pojistný plán na příslušný kalendářní rok a Výroční zpráva za uplynulý kalendářní rok. Zdravotně pojistný plán, který je schválen naleznete zde. Výroční zprávy RBP jsou uveřejněny zde. |
8.2. Rozpočet | Aktuální údaje o rozpočtu obsahuje Zdravotně pojistný plán. Obdobné údaje jsou obsaženy ve výročních zprávách RBP, které jsou k dispozici na internetových stránkách zdravotní pojišťovny. |
9. Žádosti o informace | postup viz. níže |
10. Příjem žádostí a dalších podání | Žádosti, stížnosti, návrhy, podněty či jiná dožádání lze podat na všech kontaktních místech RBP. (viz bod 4.) |
11. Opravné prostředky | V případech řízení o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb. jsou opravným prostředkem odvolání dle § 15 nebo § 16 tohoto zákona. V případech správních nebo jiných řízení v souvislosti s plněním povinností zdravotní pojišťovny (řízení o zaplacení dlužného pojistného apod.) viz. řešení jednotlivých životních situací. |
12. Formuláře | Detail |
13. Popisy postupů - návody pro řešení životních situací | Na těchto stránkách je možno nahlédnout do řešení celkem 8 životních situací: Detail |
14. Předpisy | |
14.1. Nejdůležitější používané předpisy | S předpisy platnými pro oblast veřejného zdravotního pojištění se můžete seznámit na webu RBP pod odkazem Legislativa, kde najdete i aktuální znění nejvýznamnějších z nich. |
14.2. Vydané právní předpisy | Pojišťovna nevydává obecně závazné právní předpisy. |
15. Úhrady za poskytování informací | |
15.1. Sazebník úhrad za poskytování informací | Pojišťovna neuplatňuje náhradu za podávání informací, v případě nutnosti bude řešeno. Sazebník úhrad nákladů za poskytování informací |
15.2. Usnesení nadřízeného | Neuvádí se. |
16. Licenční smlouvy | |
16.1. Vzory licenčních smluv | Pojišťovna neuplatňuje postupy dle licenčních smluv. |
16.2. Výhradní licence | Neuvádí se. |
17. Výroční zpráva podle zákona č.106/1999 Sb. | Detail |
Postup při vyřizování žádostí o informace
Podle § 14 zák. č. 106/1999 Sb. je žádost podána dnem doručení RBP. Sdělení žadatele, že trvá na poskytnutí informace podle § 6 odst. 2, se považuje za nové podání žádosti.
Z podání musí být zřejmé, že je určeno RBP a kdo je činí (v případě podání prostřednictvím telekomunikačního zařízení musí být uvedena rovněž identifikace žadatele, např. elektronická adresa).
Neobsahuje-li žádost údaje dle shora uvedeného, není žádost podáním a je odložena.
RBP žádost posoudí a
Lhůta pro poskytnutí informace činí 15 dní.
V případě nesrozumitelnosti žádosti, neurčitosti nebo v případě příliš obecných formulací, vyzve žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil.
Jestliže nebude žádost do 30 dnů upřesněna, rozhodne o odmítnutí žádosti.
V případě, že požadovaná informace se nevztahuje k působnosti RBP, bude odložena a tato odůvodněná skutečnost bude žadateli sdělena do tří dnů.
O postupu při poskytování informace se pořídí záznam.
Lhůtu pro poskytnutí informace může ředitel pojišťovny prodloužit ze závažných důvodů o 10 dní.
Závažnými důvody pro prodloužení lhůty jsou:
- vyhledávání a sběr požadovaných informací v jiných úřadovnách, které jsou oddělené od úřadovny vyřizující žádost,
- vyhledávání a sběr objemného množství oddělených a odlišných informací požadovaných v jedné žádosti,
- konzultace s jiným povinným subjektem, který má vážný zájem na rozhodnutí žádosti, nebo mezi dvěma nebo více složkami povinného subjektu, které mají závažný zájem na předmětu žádosti,
- prodloužení lhůty i o jeho důvodech musí být žadatel prokazatelně informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.